woensdag 31 oktober 2018

Teleobjectief

Teleobjectief


Een telelens of -beter- teleobjectief is een met een brandpunt langer dan 50mm (analoog) of 35mm (digitaal) , dat minder ziet dan ons oog. Maar omdat dit mindere toch beeldvullend wordt weergegeven lijkt het alsof het dichterbij gehaald wordt. Bij kleinbeels spreken we van tele vanaf 100mm, bij middenformaat vanaf 180mm en bij grootformaat vanaf 360mm.


lange teleobjectieven in de praktijk


het gebruik van een telelens (spraakgebruik voor wat eigenlijk het minder gebruikte teleobjectief moet zijn) om dicht op de actie, dan wel op uw onderwerp te zitten kan fraaie foto’s opleveren, waar bij dingen zichtbaar worden die dat met het blote oog nauwelijks zijn.

Ook alle beweging wordt vergroot

Maar niet alleen ons onderwerp wordt sterk vergroot. Elke beweging van uw camera wordt door het teleobjectief evenzeer vergroot, wat het absoluut noodzakelijk maakt om uw camera volmaakt stil te houden. Hoe langer het brandpunt van uw teleobjectief, hoe noodzakelijker dit stilhouden wordt.

Let op beweging in de lucht

De stabiliteit van de fotograaf wordt beïnvloed door een bewegende ondergrond (bijvoorbeeld het dek van een schip) en harde wind. Maar ook de camera kan een rol spelen, bijvoorbeeld door de beweging van de spiegel. Ook de lucht kan bewegen, bijvoorbeeld een zinderende lucht bij warm weer. Ook een vage mist in de verte kan de scherpte van de foto die u maakt met uw teleobjectief behoorlijk parten spelen.

Zorg voor hoge snelheden

Maar er is meer. Want ook vermoeidheid en het drinken van bijvoorbeeld koffie, thee en cola kunnen een rol spelen omdat ze het bewegingsprobleem vergroten. Vermijd deze dranken als u bezig bent. Zorg daarnaast voor een gevoelige film van minimaal 400 ASA of een hoge ISO voor uw digitale camera. Dit geeft een snellere sluitertijd waardoor het risico van bewegingsonscherpte verder wordt teruggedrongen.

Het op de eigen houding

Let ook op uw houding. Houdt de ellebogen goed tegen het lichaam gedrukt, probeer zoveel mogelijk balans met het gewicht van de camera te vinden. Haal dan diep adem, stel in op het onderwerp en bedien de ontspanknop op het moment van uitademen.

Een steuntje is belangrijk

Veel plezier kunt u ook hebben van een hekpaal, een geparkeerde auto of uw opgevouwen jas. Laat uw camera er op steunen of leun er zelf op tijdens de opname. Het is verbazend wat voor sluitertijden (tot 1/30 sec) mogelijk zijn met een goede steun. Overweeg ook de aanschaf of het maken van een zogenaamde bonenzak.


Vuistregel sluitertijd bij een teleobjectief

Een inschatting van de benodigde sluitertijd bij fotograferen uit de hand is 1 gedeeld door de lengte van de lens in mm. Dus een 50 mm standaardobjectief kan gebruikt worden vanaf 1/50 sec, en een 500 mm vanaf 1/500 sec. Sneller is daarbij altijd beter. Deze vuistregel geldt voor werken onder normale omstandigheden, dus niet bij windkracht 10.

Een eenbeenstatief kan uitkomst bieden

En dan is er altijd nog de monopod of het éénbeenstatief om op terug te grijpen tijdens het maken van de foto. Xe zijn licht en gemakkelijk mee te nemen. Ze zijn vrijwel overal in te zetten. Natuurlijk zijn ze minder stabiel dan een driepootstatief maar een verbetering van 2 tot 3 stops ten opzichte van werken uit de hand is zondermeer haalbaar. Of u kunt kiezen voor een langzamere film of een lagere ISO waarde met minder korrel of ruis. Houdt er bij het kopen van een monopod rekening mee dat deze zover uitgeschoven moet kunnen worden dat deze tot ooghoogte komt. Een balhoofd kan handig zijn omdat het bijvoorbeeld staande opnamen mogelijk maakt.


Een goed statief is van groot belang

De beste oplossing om bewegingsonscherpte te voorkomen is en blijft het driepoot statief. Vindt u uw statief toch te wiebelig bekijk dan de mogelijkheid om een gewicht aan de middenzuil te bevestigen. De stabiliteit zal door het verlaagde standpunt flink toenemen. Vooral bij wat langere tele-objectieven zal de stabiliteit ook verbeteren door het gebruik van een statiefgondel. Het statief kan dan aangesloten onder het zwaartepunt in plaats van onder de camera waar het zware objectief dan voorop zit.


Een bewegende ondergrond zal nooit werken. 

Maar zelfs het beste statief zal niet helpen op een bewegende of instabiele ondergrond. Bijvoorbeeld op een vaartuig. Dan kun je nog beter uit de hand werken omdat het menselijk lichaam de bewegingen nog wat dempt of absorbeert. Een hard statief zal elke beweging van de ondergrond direct aan de camera doorgeven.

En nu verder:




Home

Meer over het model dat de workshop geeft

Boek een model met gratis studio



 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?