zondag 6 januari 2019

Shiftobjectief

Shiftobjectief


Bij een shiftobjectief  kan de optische as verschoven worden, waardoor bijvoorbeeld hoge objecten als gebouwen afgebeeld kunnen worden zonder de kenmerkende “achteroverval effecten”.

Een shiftobjectief komt overeen met een normaal objectief met dezelfde brandpuntsafstand. Maar gezien hun doel, het fotograferen van grote objecten zonder perspectiefproblemen, vinden we ze vooral bij de kortere brandpuntsafstanden rond de 35 mm

Het verschil tussen een normaal en een shiftobjectief zit hem in het feit dat een shiftobjectief de lenselementen ten opzichte van elkaar kan verschuiven. De verschuiving vindt haaks op de optische as van het objectief plaats. De oorspronkelijke stand, de lensdelen parallel aan elkaar blijft daarbij echter wel gehandhaafd. Het principe is afkomstig van de zogenaamde technische camera.

Dit heeft tot gevolg dat het beeld verschuift op de beeldscirkel waarin zich het negatief of de beeldsensor bevindt. En dat is nuttig voor perspectiefcorrectie.


Meer over het shift objectief


Een shift objectief komt overeen met een normaal objectief met dezelfde brandpuntsafstand. Maar gezien hun doel, het fotograferen van grote objecten zonder perspectiefproblemen, vinden we ze vooral bij de kortere brandpuntsafstanden rond de 30 mm

Het verschil tussen een normaal en een shiftobjectief zit hem in het feit dat een shiftobjectief de lenselementen ten opzichte van elkaar kan verschuiven. De oorspronkelijke stand, de lensdelen parallel aan elkaar blijft echter wel gehandhaafd. Het principe is afkomstig van de zogenaamde technische camera.

Dit heeft tot gevolg dat het beeld verschuift. En dat is nuttig voor perspectiefcorrectie.


Perspectiefcorrectie

Als we een hoog gebouw willen fotograferen maken we meestal gebruik van een groothoeklens. Zolang deze lens volmaakt horizontaal op het gebouw wordt gericht treden er geen problemen op. Zodra we de lens iets schuin omhoog gaan richten ontstaat er een zogenaamd verticaal verdwijnpunt, waar alle verticale lijnen naar toe gaan lopen. We hebben een vertekening van het perspectief gekregen.


Maar als we te dicht bij een gebouw staan is dit vaak de enige oplossing. Natuurlijk kunnen we een stuk naar achter maar het probleem is dan dat de voorgrond veel te groot gaat worden en het gebouw relatief klein.

Door een shift objectief te gebruiken kunnen we een deel van de lens als het ware omhoog richten om het gehele gebouw in beeld te krijgen, maar de rest van de lens en de camera blijven mooi horizontaal, waardoor de de vertekening van het perspecief achterwege blijft een de lijnen netjes verticaal lopen.


Alleen  met een shiftobjectief kun je soms fotograferen

Er zijn trouwens meer voorbeelden van foto’s die alleen met een shiftobjectief gemaakt kunnen worden. Bijvoorbeeld een spiegel. De fotograaf kan met een dergelijk objectief naast de spiegel gaan staan en komt dan niet in beeld. Door een deel van het shiftobjectief op de spiegel te richten komt deze echter keurig in beeld zonder een spoor van de fotograaf.

Wat ook goede effecten kan geven is het maken van foto’s met een horizontale shift. Een foto naar rechts en eentje naar links, en dan met een stitchingprogramma aan elkaar monteren kan een fraai panorama effect geven.

Een nadeel kan zijn dat deze lenzen meestal geen autofocus of andere automatische instellingen hebben, en dus handmatig ingesteld moeten worden. Let er ook op of hij op uw camera past. Delen van het objectief kunnen tijdens het verschuiven nog wel eens tegen uitstekende delen van uw camera aan komen.



En nu verder:




Home

Meer over het model dat de workshop geeft

Boek een model met gratis studio



 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?