dinsdag 23 oktober 2018

Compositieleer


Compositieleer

Er is niet echt een goed of een fout

Over het onderwerp compositieleer zijn vele boeken volgeschreven. Er is echter geen goed en geen fout bij dit soms wel erg zwaar gemaakte begrip. Wel is er vaak sprake van het al dan niet in de mode zijn van een bepaald soort compositieleer. En er is zoiets als persoonlijke smaak. Wat de ene persoon een perfecte compositie vindt, vindt de ander helemaal niets. Smaak wordt gevormd tijdens de opvoeding en het opgroeien naar volwassenheid en is zeer persoonlijk. Zoals de zegswijze dan ook luidt "over smaak valt niet te twisten".

Boek over compositieleer, te vinden op https://compositieleer.blogspot.com/


Soort streven naar harmonie

Compositieleer is dus zeker niet iets wat zich in zeer harde regels laat vatten. Fotografen en kunstenaars bouwen er ook vaak instinctief en onbewust een bepaald gevoel voor op. Bij een goede compositie volgens de compositieleer “uit het boekje” proberen we een harmonie in het beeld te krijgen. Er dient een vorm van te ontstaan in de verschillende partijen in het beeld. Ook symmetrie is van groot belang.

Wat is er mis?

Als er iets aan de compositie ontbreekt dan ervaren we dat meestal dat er “iets aan het beeld ontbreekt” of “niet goed zit” zonder dat we nu exact aan kunnen geven wat er nu echt zo mis aan zou zijn. De compositieleer brengt dan uitkomst.


Gulden snede

Een bekend voorbeeld van een theoretisch goede compositie die we veel in de compositieleer terug zien komen is de zogenaamde gulden snede. Deze vinden we niet alleen in de klassieke kunst veel terug, waaronder in de architectuur, maar ook komt deze variant regelmatig in de natuur terug.


Gulden snede in de natuur

Vandaar velen ervan uitgaan dat deze gulden snede een compositievorm is die door de natuur zelf wordt voorgesteld. Ook de zogenaamde zien we nog wel eens opduiken en dat is in feite een vereenvoudigde vorm van de gulden snede. Hierbij is het beeld opgedeeld in een drietal even grote delen zodat er 9 vlakken ontstaan. De belangrijkste beeldpunten zouden dan liggen op de snijpunten van de lijnen.

Ontwikkel een eigen stijl

De fotograaf moet enig gevoel ontwikkelen voor compositie. Het is niet iets wat je gemakkelijk uit een theorieboekje haalt. Bestudeer het werk van bekende fotografen maar ook van kunstenaars. Kijk hoe zij het hebben gedaan en probeer dat in een eigen aanpak en stijl tot uiting te laten komen.

Wees niet bang de regels te breken

In de loop van vele jaren zijn voorkeuren voor een bepaalde compositie gekomen en gegaan. Het is niet iets waar iedereen zich veel van aantrekt en dat is maar goed ook. Maar als iemand de regels doorbroken heeft en doorgaat op een eigen weg, dan krijgt hij bijna altijd wel volgers. Volgers die de nieuwe opzet overnemen en zo ontstaat er geleidelijk aan weer een nieuw tak in de "compositieleer". 


De hulpmiddelen voor de fotograaf

Als fotograaf heb je vele mogelijkheden om tot een voor je eigen gevoel juiste compositie te komen. Om de regels met succes te breken moet je ze eigenlijk wel kennen. Echte regels zijn er niet maar er zijn wel een aantal gezichtspunten die min of meer ingeburgerd zijn. Je zou het regels kunnen noemen waar een vorm van consensus over is.

Daarnaast hebben we mogelijkheden als perspectief, timing, snelheid en natuurlijk een gevoel voor wat we in een foto op moeten nemen of juist weg moeten laten.

En nu verder:




Home

Meer over het model dat de workshop geeft

Boek een model met gratis studio


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?